کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سیمافیلم
تله فیلم و فیلم سینمایی تفاوت های اساسی دارند
تله فیلم و فیلم سینمایی تفاوت های اساسی دارند

شاهپور شهبازی،کارگردان سینما و تلویزیون درباره تفاوت های تله فیلم و فیلم سینمایی گفت:یکی از تفاوت های اساسی تله فیلم و فیلم سینمایی جدا از نوع آن ها در چگونگی گرفتن تصویرهاست.کلوز آپ در تلویزیون و سینما با هم فرق می کند.در سینما کلوز آپ ها کمتر از تله فیلم است و برعکس اگر لانگ شات در تله فیلم زیاد باشد،بیننده خسته می شود و شخصیت ها آن طور که باید دیده نمی شوند.
به گزارش ساجدخبر ، او ادامه داد:در فیلم تلویزیونی عناصر سبکی مثل میزانسن،نور پردازی و لنز دوربین تقریبا مشابه با فیلم سینمایی است،اما تفاوت اصلی این دو در عناصر روایی آن است.تله فیلم به دلیل محدودیت زمانی که دارد به ناچار در یکی از پرده ها کوتاه تر خواهد بود و از آنجا که معمولا پرده دوم کوتاه می شود به مرحله رشد قهرمان و شناخت کامل شخصیت ضربه می زند و نوعی آسیب دراماتیک به اصل کار وارد می کند.این اتفاق ارتباط با مخاطب را دشوار می سازد.
شهبازی اظهار داشت:تفاوت دیگر تله فیلم با فیلم سینمایی در مدت زمان آن است با احتساب پنج دقیقه پیام بازرگانی تله فیلم ها با 80 دقیقه بسته می شوند و این زمان برای سینمای داستانی که باید بین 100 تا 120 دقیقه باشد،خیلی کوتاه است.یعنی برای یک فیلم تلویزیونی باید 30 دقیقه از اصل کار را کوتاه کرد.این کار از نظر دراماتیک به اثر ضربه می زند.
او با اشاره به حذفیاتی که در آخرین کارش اتفاق افتاده،تاکید کرد:برای خود من در تله فیلم "پل" اتفاق افتاد که مجبور شدم 30 صفحه از فیلمنامه را در حین ساخت حذف کنم به این دلیل که باید تغییراتی در داستان داده می شد تا کار من زمان کمتری داشته باشد.من فیلم را برای 120 دقیقه تهیه کرده بودم،اما به دستور مرکز تا 80 دقیقه باید حذف می شد و درنهایت با تلاش های زیاد با 87 دقیقه ضبط را تمام کردیم.این حذفیات در فیلم تلویزیونی من باعث از بین رفتن 27 شخصیت شد.فیلمنامه یک موجود زنده است و هر بخش آن حذف شود،ناقص می شود و ارگانیسم آن با این کار به هم می ریزد.
شهبازی که اولین تجربه فیلمسازی اش در ایران با تله فیلم "پل" بوده توضیح داد:من برای اینکه به ساختار فیلمنامه لطمه نخورد،هر شب کار را بازنویسی می کردم.اما هر چقدر هم تلاش کنی باز هم ساختار فیلمنامه تعریف خاص خودش را دارد.
او اضافه کرد:تفاوت بنیادی این دو کار با هم این است که تعداد زیادی اکستریم لانگ شات(نمای بسیار باز)در تله فیلم خوب نخواهد بود و نمای نزدیک در این کار بیننده را اذیت می کند.ساختار دراماتیک و کلاسیک فیلم تلویزیونی این محدویت ها را از نظر زمانی دارد و این باعث می شود اصولا کار ضعیف تری باشد.
شهبازی با اشاره به جدی نبودن تله فیلم در پایان گفت:همه این عوامل تاثیرگذار خواهند بود تا تله فیلم را خیلی جدی نگیرند و به عنوان یک اثر هنری ارزیابی نکنند.در حالی که مبالغ زیادی برای آن هزینه می شود،اما برای کارگردان ها ظاهرا سیاه مشقی است که بتوانند به واسطه آن وارد دنیای سینما شوند.چون این امکان برای کارگردان هایی که تجربه آکادمیک ندارند از طریق تله فیلم فراهم می شود. بهتر بود زمان این فیلم تلویزیونی افزایش می یافت تا این هزینه های بسیار به هدر نرود./ساجد(بابک باقی)

 

منبع : سیمافیلم

  10 مهر 1397
بخش : گفتگو / سینما
کد خبر: 66610
تگ ها :

info@sajedkhabar.ir__ sajedkhabar@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

ساجدنیوز نسخه اندروید تلگرام ساجدنیوز