یادداشتی به قلم حامد ابراهیمی:
"بازاریابی شبکه ای سالم پیشرو در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی"

از سال 1388 که بازاریابی شبکه ای در ایران با تصویب آیین نامه داخلی‌ وزارت بازرگانی (صنعت معدن و تجارت )قانونی‌ اعلام شد شاید به جرأت بتوان گفت که اکثریت قریب به اتفاق علاقمندان و فعالین و دلسوزان این صنعت سر از پا نشناخته و آرزوی دیرینه‌ کار بازاریابی شبکه ای سالم و قانونمند را پس از سالها محقق شده می‌پنداشتند.

در سال 1390 با صدور مجوز اولین شرکت ها با ارائه محصولات توربین بادی و مسکوکات طلا طفل بازاریابی شبکه ای قانونی‌ در کشور عزیزمان متولد شد.

به مرور این محصولات جای خود را به طور اعم به لوازم آرایشی‌ بهداشتی داد! به طوری که متوسط حجم فروش نزدیک به 70 درصدی این شرکت ها مختص به فروش لوازم آرایشی‌ و بهداشتی خارجی‌ شد! در همین دوره آیین نامه ای 44 ماده ای توسط کمیته محترم نظارت اصناف تهیه شد که می‌توان گفت جدی ترین حرکت در این زمینه تا به امروز بوده است.

و اما رسالت بازاریابی شبکه ای قانونی‌ آیا به همین جا ختم میشود؟

آیا بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی با تکیه بر تولید داخلی‌ و ایجاد فرهنگ مصرف کالای با کیفیت تولید شده در داخل ، می‌توان بازاریابی شبکه ای را ابزاری قدرتمند درجهت نیل به این اهداف بر شمرد؟

مسلما در فضا و شرایط به وجود آمده کنونی که بخش مهمی‌ از آن‌ ناشی‌ از نگرش غلط به جا مانده از بیش از 15 سال فعالیت دسیسه های هرمی‌ در این کشور و فقدان آموزش صحیح و کمبود تئوریسین های با دانش در این صنعت است این امر کمی‌ دشوار به نظر می‌رسد و این ابزار بسیار مفید و قدرتمند بازاریابی شبکه ای در حال رفتن به بیراهه است!

در فضائی که رقابت اغلب شرکت های موجود حول محور ارائه محصولات آرایشی با حداقل کیفیت و بیشترین سود با محوریت فروش نه محصول ، بلکه فرصت تجاریست چه می‌توان کرد؟

راه کار هم ساده و هم دشوار است. ابتدا باید به صورت بنیادین تعریفی‌ مجدد و فراگیر از بازاریابی شبکه ای قانونمند که به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند در کشور های توسعه یافته در جهت توسعه و رشداقتصاد داخلی‌ این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد داشته باشیم.

باید ابتدا بپذیریم که کارکرد بازاریابی شبکه ای ارائه کالا به هر قیمتی جهت اشتغال عده ای محدود به بهای ضرر مالی عده ای کثیر از خرید محصولات بی‌ کیفیت اکثرا خارجی‌ به چند برابر قیمت نیست.

بازاریابی شبکه ای ابزاری قدرتمند در جهت اصلاح سبک زندگی‌ یک جامعه با توجه به آموزه های اسلامی در مدت زمانی‌ اندک با هزینه بسیار پایین است.

بازار یابی‌ شبکه ای ابزاری قدرتمند در جهت رشد بنگاه های تولیدی خرد و متوسط داخلی‌ با اصلاح بازار فروش حول محور ایجاد کانال های نوین توزیع کالا و برندینگ است.

بازاریابی شبکه ای ابزاری قدرتمند در جهت فرهنگ سازی برای مصرف تولیدات با کیفیت داخلیست.

بازاریابی شبکه ای ابزاری قدرتمند در جهت ایجاد مدارس کسب و کار و اشتغال زایی فعال است.

بازریابی شبکه ای ابزاری قدرتمند جهت قرار گیری کالای ایرانی‌ در سبد خرید مصرف کننده نهایی در خارج از مرزهای کشور است.

یک مطالعهٔ تطبیقی در مورد شرکت آمریکایی‌ اموی(Amway) که به عنوان پرچمدار بازاریابی شبکه ای در دنیا و اولین شرکت قانونی‌ در این زمینه مطرح می‌باشد نشان میدهد که این شرکت در سال 1949 با نام نوتریلایت تاسیس شد و پس از کش و قوس ها و دادگاه ها و بررسی‌های فراوان توسط دولت آمریکا در آن زمان در سال 1963 به عنوان شرکتی که ارائه دهنده سبک نوینی از فروش است از دولت آمریکا اجازه فعالیت گرفت و نام خود را به اموی (امریکن وی یا راه آمریکا) تغییر داد!

پس از آن‌ نهاد های نظارتی جهت رشد و توسعه این صنعت در آمریکا بنا نهاده شد و اکنون شرکتهای بسیاری در آمریکا تحت نظارت این نهاد ها در این کشور و بسیاری از کشورهای دنیا در حال فعالیت می‌باشند که توضیح در مورد آنها در این مجال نمی‌گنجد.

اکنون که قریب به 52 سال از تاسیس شرکت اموی می‌گذرد محصولات این شرکت در بیش از 100 کشور دنیا به فروش می‌رسد و این شرکت به جهت اقتصادی 12 امین شرکت برتر به ظاهر خصوصی در دنیاست.

باید توجه داشت که این فقط محصولات یک شرکت خصوصی آمریکایی‌ با نام راه آمریکا! نیست که در بیش از 100 کشور دنیا به فروش می‌رسد بلکه در کنار آن خط فکری و نگرش و سبک زندگی‌ راه آمریکا! نیز به صورت نامحسوس در جریان فروش توسط بازاریابان این شرکت به بیش از 100 کشور دنیا صادر می‌شود.

حال با توجه به این تجربه جهانی‌ و پتانسیل بسیار بالا و علاقمندی جوانان و فعالین این بازار در ایران آیا می‌توان الگوی موفقی از بازاریابی شبکه ای بومی در راستای نگرش اقتصاد مقاومتی در داخل و صدور کالای ایرانی‌ به همراه اندیشه ناب انقلاب اسلامی در خارج از مرزها ایجاد کرد؟

پیشنهاد نگارنده همراهی مادی‌ و معنوی دستگاه های مسُول در جهت اطلاع رسانی و برگزاری سمینارهای تخصصی در مورد مزایا و فرصت های بازاریابی شبکه ای قانونمند در راستای اجرایی کردن نگرش اقتصاد مقاومتی و همینطور ایجاد مدارس کسب و کار و آموزش نیرو های آماده به کار و جوان و پر انرژی کشور و تبدیل آن ها به نیروهای متخصص در امر فروش به عنوان سفیران فروش و فرهنگ سازان مصرف کالای داخلی‌ با نگرش سبک زندگی‌ موفق ایرانی‌ اسلامیست.

حامد ابراهیمی             

  22 آبان 1394
بخش : یادداشت
کد خبر: 50016
تگ ها :

info@sajedkhabar.ir__ sajedkhabar@gmail.com

نظرات 18
  • یاشار | 22/08/1394 - 18:08

    همانطور که انتظار میرفت بی نظیر و عاااالی بود.ممنون از مهندس ابراهیمی عزیز
  • محسن | 22/08/1394 - 18:54

    احسنت.
    فکر می کنم تنها شرکتی که الان به صورت استاندارد و حرفه ای کار می کنه شرکت بازاریابی شبکه ای تات باشه. درسته؟؟؟
    یا لثارات ......
  • حجت الله پاکنهاد | 22/08/1394 - 21:36

    سلام. جناب ابراهیمی.
    دکتر اوتارخانی. دانشگاه ش بهشتی روی collaboration کار کردند.
  • سعید علیزاده | 23/08/1394 - 15:23

    آرزومند روزی هستم که تئوریسین بزرگی‌ همچون مهندس ابراهیمی شرکتی را برای شروع به فعالیت تائید کنند
  • مکال | 24/08/1394 - 09:54

    ایران به زودی قلب نتورک دنیا میشه..
  • naderi | 24/08/1394 - 20:08

    سلام جناب علیراده
    مهندس ابراهیمی مجموعه تلاش افرینان تجارت (شبکه تات) را بنیان گداری نموده اند.
    www.tatmlm.ir
  • رضا | 24/08/1394 - 23:29

    امیدوارم کمیته ی محترم نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای در اصناف از نظرات تئوریسین های راستین نتورک ایران نظیر مهندس ابراهیمی برای سامان بخشیدن به این صنعت نوپا استقبال و استفاده کنند
  • حمید رضا رضایی | 10/09/1394 - 13:52

    مهندس در این صنعت یدونست خدا یاورش باشه
  • محمد | 10/09/1394 - 19:28

    عالی بود.مرسیییی
  • نتورکر | 11/09/1394 - 21:02

    من یک جمله از مهندس یادم میاد که گفتند : برای نتورکر خوبی بودن ابتدا باید انسان خوبی بود. دمش گرم واقعا
  • پیشرو | 12/09/1394 - 12:53

    واقعا کدوم یک از این شرکتهای موجود اینجوری کار میکنن؟نتورک ایران چندتا آدم داره که اینجوری باشن؟حیف
  • sina hormozi | 17/09/1394 - 15:35

    Ba Salam be hame doostan
    man az nazdik aghaye ebrahimi ra nadidam vali tarif Ishan ra ziad shenidam
    lotfan rahnama ei konid chetori mishavad ishan ra did
    Mamnoon
  • سعید | 17/10/1394 - 13:35

    زنده باد تات
  • alipour | 18/10/1394 - 17:38

    Lezat bakhsh bood.in negaresh Bayad Dar tamam sherkat ha be vojud biad.
  • مهدی بیداری | 10/11/1394 - 20:04

    سلام
    همیشه تغییر نگرش یه شخص بسیار سخت است چه برسد به تغییر نگرش یک جامعه همسو
    جناب مهندس ابراهیمی برای شما ارزوی موفقیت میکنم در مسیری که هر چند سخت و دشوار به نظر میرسد اما بزرگی نگرش شما هر مسیر سختی را سهل الورود و اینده ی ان را روشن خواهد کرد
    در پناه عشق الهی شاد باشید
  • مهدی بیداری | 10/11/1394 - 20:06

    سلام
    همیشه تغییر نگرش یه شخص بسیار سخت است چه برسد به تغییر نگرش یک جامعه همسو
    جناب مهندس ابراهیمی برای شما ارزوی موفقیت میکنم در مسیری که هر چند سخت و دشوار به نظر میرسد اما بزرگی نگرش شما هر مسیر سختی را سهل الورود و اینده ی ان را روشن خواهد کرد
    در پناه عشق الهی شاد باشید
  • ریحانه | 7/05/1395 - 02:01

    بسیار فوق العاده و عالی و جامع و کامل بود ممنون
  • م خ | 30/04/1396 - 20:58

    بازاریابی شبکه ای = هرمی
    خلاف قطعی اصل ۴۳ است
    احتمال رخنه فرهنگی اومانیسم و بورژوازی وجود دارد
    احتمال عوامل منافق و سرمایه داری وجود دارد
    در واقع در آین شرکتها افراد جزو بدنه و کف مجموعه
    دچار هوش هیجانی بیش از حد و هیجانات کاذب میشوند و حرکت سرمایه از پایین به بالاست
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

ساجدنیوز نسخه اندروید تلگرام ساجدنیوز